Salasilah

Mohd Aliff bin Mazlan bin Mohamed bin Mahmud bin Mohamad bin Mohd Amin

Kitab idaman penuntut - 23 feb 22

Cara bersihkan najis

Contoh-daging yang masih ada darah perlu dibasuh dengan air lalu.

Bukan dicelup didalam besen kerana jika dicelup air didalam beswn menjadi mutannajis.

Ulamak tasawuf-lazim makan dikedai adalah sifat fasiq.

Hukum makan daging mentah yang telah suci-harus

Jika daging yang telah dimasak-apabila dipotong masih ada bahagian yg berdarah,hanya perlu dibuang bahagian itu.

Basuh baju guna mesin basuh,
-baju yg ada ain najis perlu dibersihkan dahulu sebelum dibasuh sekali dalam mesin basuh

Idaman penuntut

Dalam fiqah
1-selagi was-was,ragu2,rasa2 tidak jatuh hukum..
Contoh- ak rasa ayam yg tuan rumah hidang nie xsembelih lagi...truskan makan smpai abis

Haram makan minum jika ia 
1.najis
2.memudaratkan
3.jijik- hingus,air mani

Telur penyu
1- telur berasal dr mani dan suci..boleh makan
2- telur ular tidak dimkan kerana berbisa dan memudaratkan

Telur ayam ketika menetas jika tiada ain najis hukumnua suci..xperlu basuh kerana tiada najis.

Jika ada ayam dikacupkan dengan babi..anak bintang tersebut tidak boleh dimakan.

Benda yang keras bukan najis - kopi tahi musang halal kerana biji kopi yang masuk keluar seperti asal.

Najis gajah dan gadingnya haram dimakan..tapi kulitnya boleh digunakan.

Air liur basi dan muntah adalah najis.

3 bangkai yang suci
1-manusia
2.ikan
3.belalang

Nafi Isbat

Yang menghukumkan syirik atau tidak-perkara iktikad didalam hati

Akidah akan bermasalah apabila perkara tauhid dan feqah dicampur aduk

                     لا اله الا الله
La- huruf nafi - tiada seperti zat Allah,tiada seperti sifat Allah,tiada seperti perbuatan Allah

Ilaha-yang dinafikan
Ila-mengecualikan
Allah-mengisbatkan

Mesti beriktikad tiada sesuatu memberi bekas kecuali Allah

MEMAHAMI DUNIA DAN TUJUAN AKHIRAT

Tasawuf Underground
18 hrs ·

Syekh Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan, “Engkau celaka jika tidak merasa malu kepada Allah SWT, jika engkau telah menjadikan dinar sebagai tuhanmu dan menjadikan dirham sebagai tujuanmu. Sedangkan engkau melupakan-Nya sama sekali.

Sungguh takdirmu telah dekat!
Karena itu, jadikanlah kedai-kedai yang kau miliki dan semua harta untuk keluargamu adalah semata-mata karena perintah syariat, dan hatimu tetap bertawakal kepada Allah.

Jadi, carilah rezekimu dan rezeki untuk keluargamu hanya dari Allah, bukan dari harta dan kedai-kedaimu. Maka, Allah SWT akan menjadikan untukmu karunia, kedekatan, dan kelembutan-Nya dalam kalbumu. Dia akan mencukupi kebutuhan keluargamu dan kebutuhanmu melalui dirimu sendiri.

Dia akan mencukupi keluargamu dengan apa yang Dia kehendaki dan sebagaimana yang Dia kehendaki. Lalu akan dikatakan kepadamu, “Ini adalah untukmu dan untuk keluargamu.” Namun, bagaimana mungkin engkau dapat menerima perkataan seperti itu jika seumur hidupmu bersikap musyrik? Engkau tidak pernah merasa kenyang dengan dunia dan terus mengumpulkan harta. Allah SWT menutup pintu hatimu dan segala sesuatu tak akan bisa memasukinya. Dia menurunkan peringatan-Nya dalam kalbumu.

Maka, bertobatlah dari amal-amal burukmu dengan bersungguh-sungguh. Hendaklah engkau menangisi rusaknya perjalanan hidupmu dan akhlak burukmu.

Hendaklah kau menangisi semua perkara yang telah terjadi menimpamu. Bantulah orang-orang yang fakir dan miskin dengan hartamu, dan janganlah berbuat kikir! Sebab, tak lama lagi engkau akan berpisah dengan harta bendamu. Mukmin yang meyakini adanya penggantian di dunia dan akhirat tentu tak akan bersikap kikir atau bakhil!

Nabi Isya a.s. pernah bertanya kepada Iblis, “Siapakah makhluk yang paling kau sukai?”
Lalu, Iblis pun menjawab, “Mukmin yang kikir.”
“Siapa yang paling kau benci?” tanya Nabi Isya.
“Orang fasik yang dermawan,” jawab Iblis.
“Mengapa begitu?”
“Sebab aku berharap agar Mukmin yang kikir itu terjerumus ke dalam kemaksiatan karena sebab kekikirannya. Sebaliknya, aku takut seandainya orang fasik yang dermawan itu terhapus dosa-dosanya karena kedermawanannya.”

Maka, sibukkanlah dirimu dengan urusan dunia hanya untuk dunia. Sesungguhnya usaha dan pekerjaan disyariatkan agar manusia dapat menolong dirinya untuk taat kepada Allah SWT. Sedangkan, apabila engkau bekerja dan pekerjaanmu malah mendorongmu untuk berlaku maksiat, berarti engkau berada dalam kemaksiatan bukan dalam ketaatan.

Tidak akan lama lagi kematian akan datang. Dengan kematian itu, berbahagialah orang yang Mukmin, dan bingunglah orang kafir dan munafik.”

-- Syekh Abdul Qadir Al-Jailani dalam kitab Fath Ar-Rabbani wa Al-Faidh Ar-Rahmani