skip to main |
skip to sidebar
Bagaimana Untuk Meningkatkan DUA KALI GANDA Pendapatan Anda
50 Idea “Bagaimana Untuk Meningkatkan DUA KALI GANDA Pendapatan Anda Dan Menarik Lebih Ramai Pelanggan Kepada Anda Dalam Masa Yang Singkat!”Perniagaan anda boleh hidup atau “mati” bergantung kepada berapa banyak jualannya bukan?
Anda mungkin mempunyai produk atau perkhidmatan terbaik paling “power”
di dunia atau anda mungkin boleh buat kek yang paling hebat di seluruh
galaksi, tetapi jika tidak ada orang yang membeli daripada anda atau
tidak berapa ramai orang yang datang kepada anda untuk membeli daripada
anda, ia mungkin akan menyebabkan perniagaan dan pendapatan anda hanya
“nyawa-nyawa” ikan.
Untuk meningkatkan jualan, anda perlukan strategi pemasaran yang
bagus. Anda perlu belajar bagaimana untuk menarik perhatian orang ramai
atau pelanggan kepada anda atau perniagaan anda serta membuat mereka
gembira untuk membeli daripada anda.
Sebagai perunding strategi pemasaran sejak tahun 2001, saya telah
berjaya membantu ramai usahawan untuk merubah senario perniagaan mereka
dan pada masa yang sama merubah kehidupan mereka daripada “biasa-biasa’
kepada “luar biasa” dengan menggunakan strategi pemasaran serta idea
pemasaran yang mudah.
Idea yang saya berikan ini adalah sebagai “PERMULAAN” kepada anda
untuk belajar menjadi pakar pemasaran untuk perniagaan anda sendiri.
Bila saya katakan yang sekiranya anda kuasai pemasaran, anda akan menarik “ramai gila” pelanggan kepada anda, ia adalah benar!
Bila saya katakan yang sekiranya anda kuasai pemasaran, anda akan
menarik “ramai gila” pelanggan “berkejaran” untuk menggunakan produk
atau perkhidmatan anda juga, ia adalah benar!
Itulah yang berlaku kepada saya dan ramai pelanggan korporat atau
individu yang telah menggunakan teknik-teknik pemasaran saya. Apatah
lagi bila anda akan belajar “live” daripada saya di dalam Klinik
Usahawan Dr.Azizan Osman-Seminar Marketing Power saya nanti.
Persoalannya, adakah anda cukup stok atau kakitangan untuk uruskan pelanggan yang ramai mencari anda nanti?
Ini adalah senarai 50 idea pemasaran luar biasa, anda tidak akan tahu keberkesannya sehingga anda mencuba:-
50) Kongsikan apa yang anda tahu kepada orang lain: Apa yang
anda ketahui tentang perniagaan anda kadang-kadang merupakan maklumat
yang sangat bernilai kepada orang lain. Tetapi bukanlah maklumat rahsia
perniagaan anda, tetapi maklumat umum atau informasi yang mungkin
berguna kepada orang lain. Berikannya secara percuma. Tuliskan artikel
di blog ,laman web atau laman sosial anda seperti FACEBOOK, kongsikan
kepada orang lain tentang apa yang anda tahu tentang bidang yang anda
lakukan.
Contohnya, jika anda di dalam bidang takaful atau insuran. Kongsikan
kepada orang lain tentang asas perancangan kewangan yang betul,
kesilapan ramai pelanggan anda sebelum ini dan bagaimana untuk merancang
plan pencen mereka atau mungkin pelan kewangan pendidikan anak-anak
mereka.
Jangan risau jika ada orang lain yang akan meniru anda, anda ada
ilmu dan pengalaman yang tersendiri, orang lain belum tentu mempunyai
ilmu atau pengalaman yang sama.
49) Mencipta suasana yang sesuai dengan tema semasa: Ini
adalah teknik yang digunakan biasanya di pusat membeli-belah. Jadikan
tema semasa sebagai dekor atau cara anda berpakaian untuk melayan
pelanggan. Contohnya, tahun baru cina, anda mungkin memakai baju
“cheong-sam” serta memberikan hadiah limau mandarin kepada pelanggan
anda. Jika bulan ramadhan, anda berikan hadiah kurma atau voucher
berbuka puasa kepada pelanggan anda. Kadang-kadang anda boleh melihat
kepada trend filem yang terkenal dan laris di panggung wayang dan
jadikan ianya tema kepada suasana perniagaan anda. Contohnya, jika anda
membuka kedai runcit dan ketika itu ditayangkan filem “Harry Porter” di
panggung wayang, anda mungkin boleh hias sedikit kedai anda mengikut
konsep filem tersebut dan anda mungkin boleh memakai skaf kepada seperti
tukang sihir di dalam filem “Harry Porter” pada hari tertentu dan ini
akan menarik ramai anak-anak yang akan “menarik” ibu-bapa mereka untuk
ke kedai dan melihat anda. Apa lagi? Bila mereka dah datang ke kedai
anda, tawarkanlah sesuatu kepada mereka mungkin pembelian harga
istimewa?
Atau anda boleh dapatkan sedikit mainan “Transformer” dan hadiahkan
kepada anak-anak pelanggan anda apabila anda menziarahi mereka. Bila
pelanggan gembira dengan anda, mereka akan beli apa sahaja yang anda
tawarkan!
48) Berikan kad diskaun atau voucher percuma: Ini adalah cara
paling mudah dan murah untuk membuat pelanggan setia kepada anda.
Contohnya anda mempunyai perniagaan mencuci kereta, berikan tawaran
setiap 6 kali mencuci di kedai anda, mereka akan mendapat 1 kali
percuma! Ini juga cara anda untuk menunjukkan yang anda menghargai
mereka.
47) Perkhidmatan pelanggan yang luar biasa : Ingat, tidak ada
yang lebih hebat daripada kata-kata positif daripada pelanggan.
Perkhidmatan pelanggan yang hebat adalah senjata yang paling “power” di
dalam menghadapi persaingan di dalam perniagaan. Jangan anggap yang
disebabkan anda masih berniaga kecil-kecilan dan anda tidak perlu senyum
dengan pelanggan, menjawab telefon dengan cepat sebelum 3 kali bunyi
telefon, melayan pelanggan dengan mesra dan tenang. Jika anda tidak
dapat lakukannya ketika perniagaan anda masih kecil, sampai bila pun
perniagaan anda tidak akan menjadi besar!
46) Lancarkan pertandingan atau cabutan bertuah: Cara yang
paling mudah untuk anda mendapatkan “database” pelanggan dan dapatkan
maklumat pelanggan agar anda dapat gunakan maklumat tersebut untuk
tawaran kempen pemasaran di masa depan. Gunakan sistem sms, blog, laman
web, FACEBOOK atau siarkan di akhbar untuk memaklumkan tentang kempen
anda. Anda boleh pelajari semua teknik ini dengan lebih terperinci di
dalam program “Seminar Marketing Power” saya nanti.
45) Tambah maklumat baru di laman web anda: Anda sebenarnya tidak perlu bimbang tentang strategi SEO (Search Engine Optimisation) untuk meningkatkan ranking laman
web anda di enjin carian seperti Google. Apa yang anda perlu lakukan
adalah sentiasa menambah informasi terkini atau aktiviti terkini setiap
minggu atau sekerap yang mungkin. Anda akan terperanjat melihat ranking laman web anda meningkat dalam masa yang singkat.
44) Blog: Sekiranya anda merasakan yang anda tidak mahir
menulis untuk laman web, apa kata gunakan Blog. Ia adalah cara percuma
dan mudah untuk anda berkongsi kepakaran anda. Blog yang bagus akan
membuatkan anda popular dan mempunyai pengikut di dalam bidang kepakaran
anda. Teknologi blogging yang paling banyak digunakan hari ini adalah
seperti Blogger atau WordPress kerana ianya adalah percuma.
43) Maksimakan penggunaan kad perniagaan anda: Adakah anda
biasa menerima kad perniagaan yang hanya menulis nama seperti “Ali bin
Ahmad, pengurus, Syarikat Ali Bersaudara….?” Tetapi anda tidak tahu
apakah perniagaan Ali bin Ahmad? Gunakan kad perniagaan anda untuk
menyampaikan maklumat atau mesej tentang apakah jenis perniagaan anda
atau apakah kepakaran anda supaya mudah untuk pelanggan merujuk kepada
anda bila diperlukan nanti. Tips tambahan: Biasakan memberi 2 keping kad
perniagaan apabila anda memperkenalkan diri kepada orang lain dan
katakan yang anda sengaja berikan 2 kad untuk mereka berikan kepada
orang lain yang mungkin perlukan perkhidmatan anda. Ini adalah cara
pemasaran yang paling mudah dan berkesan kerana orang lain yang akan
menolong mempromosikan perniagaan anda.
42) Maksimakan jenama (Branding) menggunakan alatulis perniagaan anda : Letakkan
nama syarikat atau perniagaan anda serta kepakaran anda di atas semua
kepala surat (Letter Head), sampul surat (Envelope), Kad Hari Raya,
Sampul Duit Raya, T-Shirt atau uniform syarikat anda atau di alatulis
seperti pen yang tertera jenama syarikat anda. Ia cara mudah untuk
menyampaikan mesej kepada orang lain tentang perniagaan anda dan anda
dilihat seperti syarikat “besar punya”.
41) Rakamkan video anda di YouTube: Steve Job, CEO kepada
syarikat gergasi Apple INC menggunakan YouTube setiap kali Apple
melancarkan produk baru mereka dan ianya mendapat liputan yang paling
meluas dengan kos yang paling rendah. Jangan lupa untuk link kan video anda tersebut dengan laman web anda serta kongsikan di laman sosial anda seperti FACEBOOK.
40) Melaburlah untuk mendapatkan kredibiliti daripada pihak ketiga : Sekiranya
ada cara untuk anda mendapatkan akreditasi atau kelayakan professional
di dalam industri yang anda ceburi, pastikan yang anda melabur untuk
mendapatkannya. Ia mungkin tidak murah tetapi sebagai pelaburan jangka
panjang, ia akan membantu menambah nilai perniagaan anda serta
meningkatkan kelayakan kepakaran anda.
39) Mempromosi ketika pelanggan sedang menunggu atau sedang menunggu di talian:Sekiranya
anda perlu meminta pelanggan menunggu atau menunggu di talian telefon
sebelum ianya disambungkan kepada pihak yang berkenaan, pastikan yang
mereka yang sedang menunggu diberikan bahan bacaan yang membantu
mempromosikan perniagaan anda. Sekiranya di talian, pastikan mereka
mendengar rakaman yang mempromosikan produk atau perkhidmatan anda dan
bukannya hanya mendengar lagu-lagu atau muzik yang tidak membantu
menambah nilai perniagaan anda.
38) Berikan hadiah percuma yang lain dari yang lain: Hadiah
pen dengan logo syarikat anda mungkin membosankan dan orang mudah lupa.
Apakata cuba berikan sesuatu yang berbeza, seperti seluar dalam yang
berlogokan syarikat anda contohnya, atau topi santa claus berlogo, atau
mungkin sabun yang mempunyai logo syarikat anda yang buat mereka mandi
“bersama-sama” anda setiap hari?
37) Minta dan gunakan testimonial pelanggan: Manusia lebih
yakin bila mereka membaca pengalaman orang lain yang mendapat pengalaman
yang bagus menggunakan produk atau perkhidmatan anda.
36) Berikan jaminan wang dikembalikan: Sekiranya anda yakin
dan percaya dengan produk atau perkhidmatan anda, berikan jaminan anda.
Tawarkan pemulangan wang jika mereka tidak berpuashati dengan apa yang
anda berikan kepada mereka. Anda akan menarik lebih ramai orang untuk
mencuba produk atau perkhidmatan anda dan biasanya mereka tidak akan
meminta wang untuk dipulangkan sekiranya ianya bagus untuk mereka.
35) Berkawan dengan selebriti radio atau TV: Cari jalan untuk
merapatkan diri dengan selebriti radio atau tv. Mereka adalah manusia
biasa yang sukakan penghargaan. Kirimkan mereka hadiah yang luar biasa
yang membuatkan mereka akan menyebut nama anda apabila mereka bersiaran.
34) Tukar mesej telefon anda : Sekiranya ada orang yang
menelefon telefon pejabat atau telefon bimbit anda selepas waktu
pejabat, ianya mungkin merupakan peluang anda untuk memasarkan kepada
mereka. Tukar mesej panggilan telefon anda daripada “Maaf, kami sedang
sibuk, sila tinggalkan pesanan anda!”, tukarkan kepada “Maaf, kami amat
sibuk melayan pelanggan kami sepanjang hari dan kami agak keletihan.
Tinggalkan nama dan nombor telefon anda, kami pasti akan memanggil anda
semula pada pukul 9.05pagi nanti!”
33) Mewujudkan sistem memperkenalkan kawan: Sekiranya pembekal
atau pelanggan gembira untuk berurusan dengan anda, anda boleh
memberikan mereka penghargaan contohnya voucher RM50 untuk setiap
pelanggan baru yang diperkenalkan.
32) Lancarkan kempen untuk membuat sesuatu perubahan: Apakah
perkara yang membuat orang ramai tidak gembira atau tidak berpuashati?
Anda boleh menjadi penganjur kepada sesuatu kempen kesedaran di kawasan
anda, contohnya, kempen menentang aedes. Sekiranya perniagaan anda
memang secara terus dapat menyelesaikan masalah ini, ia adalah lebih
baik.
31) Menawarkan perundingan atau memberikan ucapan: Cari
kumpulan sasaran yang dikehendaki dan sertai mereka, tawarkan kepakaran
anda dengan memberikan perundingan atau ucapan secara percuma. Ia akan
mula membina anda untuk menonjol sebagai pakar dalam bidang tersebut.
30) Berpakaian menarik mengikut tema pakaian tertentu : Ia
hampir sama dengan idea sebelum ini, tetapi ini adalah berpakaian
mengikut tema pada hari-hari tertentu dalam seminggu. Ini akan
membuatkan pelanggan tertarik dengan keceriaan kedai atau pejabat anda.
29) Berkenalan dengan hampir sesiapa sahaja: Mereka yang bijak
membuat pemasaran adalah mereka yang bukan berkenalan dengan orang lain
untuk menjual tetapi berkenalan untuk mengenali orang lain, ketahui apa
yang mereka lakukan. Pendek cerita, berkawan dan minat untuk mengenali
orang lain. Tetapi, suka atau tidak, mereka pasti akan mula bertanya
tentang apa yang anda lakukan. “Terpaksalah” anda kongsikan tentang
perniagaan anda.
28) Menulis Ebook percuma: Ya, tuliskan ebook atau artikel dan
berikan secara percuma di laman web anda atau melalui emel. Ia akan
membina kredibliti anda.
27) Menaikkan Harga : Kadang-kadang, strategi menurunkan harga
bukanlah cara paling baik untuk menarik pelanggan tetapi menaikkan
harga pun boleh menarik pelanggan kepada anda. Anda mungkin akan
kehilangan pelanggan yang “low-end” tetapi anda akan mendapat pelanggan
yang lebih tinggi kualitinya.
26) Mulakan e-newsletter: Gunakan format newsletter yang mudah
untuk sentiasa “stay connected” dengan pelanggan-pelanggan atau prospek
anda. Ingat, rahsia pemasaran adalah bagaimana anda sentiasa
mengingatkan mereka tentang “kewujudan” anda!
25) Ubah cara bagaimana telefon anda dijawab : Berikan staf
anda kebebasan untuk mencuba menjawab telefon dengan stail yang berbeza
tetapi bersemangat. Sekiranya kita menjawab panggilan telefon dengan
senyuman dan ceria, pelanggan anda pasti dapat merasakan keceriaan
tersebut, begitulah sebaliknya.
24) Gunakan krew promosi: Anda boleh mendapatkan krew
“part-time” atau sementara yang boleh membantu anda membuat promosi
serta memberikan informasi perniagaan anda kepada orang ramai. Pastikan
mereka memakai tshirt yang mempunyai logo perniagaan dan kempen
pemasaran anda. Pastikan mereka ceria apabila menyertai kempen ini.
23) Mempromosikan produk atau perkhidmatan anda secara bersilang (Cross Promotions) : Apakah
produk atau perkhidmatan lain yang pelanggan anda mungkin perlukan?
Setelah mereka membeli daripada anda, biasanya mereka gembira untuk tahu
apakah produk lain yang anda boleh tawarkan.
22) Menjual hadiah/ voucher penghargaan : Ramai pelanggan
gemar untuk membeli hadiah atau voucher untuk dijadikan hadiah kepada
orang lain. Contohnya jika anda ke kedai buku Borders, mereka ada
menjual voucher hadiah di kaunter tunai mereka untuk anda hadiahkan
kepada orang lain.
21) Buat sesuatu yang di luar jangkaan : Apa perasaan anda
jika kedai kek ditempat anda mengirimkan SMS kepada anda dan meminta
anda untuk datang ke kedainya untuk mengambil hadiah istimewa atau
memberikan anda diskaun kepada anda untuk hari itu sahaja, tanpa
sebarang sebab. Hanya sebagai tanda penghargaan. Pasti anda akan rasa
gembira. Itulah yang anda boleh lakukan kepada pelanggan anda. Anda
boleh dapatkan sistem sms dan kredit percuma di www.ETSI.com.my, ia adalah sangat efektif.
20) Mengeluarkan Press Release : Salah satu perkara
yang penting untuk anda lakukan adalah untuk menghantar press release
kepada media. Press release dengan kisah yang menarik akan memberikan
anda pendedahan percuma di akhbar atau majalah. Ini akan meningkatkan
reputasi anda serta meningkatkan jualan anda.
19) Sertai mana-mana organisasi yang boleh menyokong perniagaan anda: Libatkan
diri dengan mana-mana persatuan, kelab, dewan perniagaan atau koperasi
yang dapat memberikan anda kelebihan untuk mengembangkan jaringan
perniagaan anda serta meningkatkan perniagaan anda.
18) Menjual apabila anda mengeluarkan inbois: Sekiranya anda
berurusan dengan pelanggan korporat atau syarikat kecil dan sederhana,
biasanya yang melihat dokumen inbois tersebut adalah orang penting di
syarikat tersebut. Buat satu cop getah yang berbunyi “Terima kasih
kerana berurusan dengan kami, semoga kami mendapat bayaran yang pantas!”
dan copkan di atas inbois tersebut.
17) Membuat katalog produk : Salah satu cara paling klasik
untuk memberikan pelanggan informasi tentang senarai produk atau
perkhidmatan anda. Untuk mengurangkan kos, adalah lebih elok produk
tersebut di senaraikan di laman web anda dan ianya boleh dicetak
daripada situ. Anda juga boleh menggunakan digital printing yang kosnya
adalah lebih rendah daripada percetakan biasa.
16) Kempen Mengutip Sampah : Atau kempen bersihkan rumah
kebajikan serta kempen menderma untuk tabung anak yatim. Pastikan anda
terlibat secara aktif di dalam kempen yang melibatkan masyarakat
setempat. Pastikan juga yang anda menaja Tshirt yang mempunyai logo
syarikat anda serta membuat press release untuk mengumumkan kempen
tersebut.
15) Gunakan kajian kes : Sama seperti testimonial pelanggan,
kajian kes akan menunjukkan anda sebagai pakar dan pengalaman pelanggan
yang gembira dengan anda.
14) Menggunakan kaedah pemasaran yang menyeronokkan : Pasang
spotlight di atas bangunan majlis perbandaran yang menunjukkan logo
perniagaan anda atau berikan belon yang mempunyai loga perniagaan anda
kepada kanak-kanak, ia adalah cara pemasaran yang mudah tetapi berkesan.
13) Menulis kepada akhbar tempatan : Akhbar tempatan biasanya
memerlukan banyak berita tentang apa yang berlaku di sekeliling mereka.
Biasakan membeli akhbar tempatan serta menulis kepada editor mereka
mengenai mana-mana isu yang anda boleh sumbangkan cadangan atau
kepakaran.
12) Fokus untuk memperbaiki staf anda : Gunakan pihak ketiga
untuk menguji dan menilai staf anda bagi memastikan yang mereka sentiasa
menjaga reputasi syarikat serta memberikan yang terbaik kepada
pelanggan anda.
11) Lakukan sesuatu yang orang lain tidak lakukan atau tidak dapat lakukan: Analisa
pesaing anda dan perhatikan apa yang pelanggan anda perlukan tetapi
tiada siapa yang berikan kepada mereka. Ia mungkin agak sukar tetapi
berbaloi untuk dilakukan kerana ia akan membuatkan anda unik.
10) Pergi bercuti : Sekiranya anda bekerja 18 jam sehari, 7
hari seminggu tiap-tiap minggu bertahun-tahun lamanya, anda pasti akan
ketandusan tenaga dan idea baru untuk memperbaiki perniagaan dan membuat
strategi pemasaran baru. Apabila anda bercuti, anda mempunyai masa
untuk melihat perniagaan anda dari perspektif yang berbeza dan biasanya
anda akan mendapat lebih banyak idea untuk memperbaikinya.
9) Lancarkan publisiti tergempar : Buat sesuatu yang dapat
menarik media dan orang ramai kepada anda atau perniagaan anda. Kalau
boleh pastikan yang ianya ada kaitan dengan jenama anda atau perniagaan
anda.
8) Gunakan forum di internet : Sekiranya anda ingin menambah
database pelanggan yang datang ke laman web anda, luangkan masa 1 jam
seminggu untuk menjawab emel atau soalan di forum yang ada kaitan dengan
anda atau perniagaan anda.
7) Tips percuma di Facebook atau mana-mana sosial media di internet : Bersedia
untuk memberikan tips percuma yang membantu orang lain tentang topik
atau perkara yang ada kaitan dengan kepakaran anda. Ini membina reputasi
anda dan mempromosikan perniagaan anda.
6) SMS pelanggan anda : Apa perasaan anda sekiranya setiap
tahun, kedai kek berdekatan dengan rumah anda mengirimkan sms 1 hari
sebelum harijadi anda dan paling awal mengucapkan selamat harijadi
kepada serta menawarkan voucher diskaun pembelian kek kepada anda?
Sistem SMS yang bagus seperti di www.ETSI.com.my dapat membantu anda untuk memprogramkan sistem automatik dengan nama pelanggan bagi menghantar sms dengan lebih efektif.
5) Tingkatkan imej anda, perniagaan atau kedai anda : Pelanggan suka berurusan dengan mereka yang sentiasa nampak baru, segar, terkini dan ceria.
4) Sokong Badan Kebajikan : Tuliskan di kad perniagaan serta
pejabat atau perniagaan anda yang anda menyokong badan kebajikan mana
serta sediakan tabung derma untuk pelanggan anda juga dapat membantu
bersama-sama anda. Pelanggan suka ahli perniagaan yang pemurah.
3) Tulis dan kongsikan profil atau kisah anda : Ya, pelanggan
suka mengenali latar belakang pengasas atau pemilik sesuatu perniagaan,
apatah lagi anda yang mungkin pernah gagal dan hari ini lebih berjaya.
Ia memberikan inspirasi dan meningkatkan nilai diri anda. Jangan fikir
yang anda belum menjadi orang yang berjaya. Anda mungkin lebih berjaya
daripada ramai mereka yang gagal di luar sana.
2) Emel : Mengirimkan emel kepada pelanggan anda dan
memberikan panduan, tips atau memberikan perkembangan terkini tentang
produk atau perkhidmatan anda akan membuatkan mereka tertunggu-tunggu
berita daripada anda.
1) Sentiasa tersenyum dan teruja : Ya, ini adalah penting
kerana pelanggan suka berurusan dengan mereka yang memberikan mereka
tenaga positif. Pastikan anda juga boleh buat pelanggan tersenyum dan
teruja selepas berjumpa dengan anda atau berurusan dengan anda. Mereka
akan ingat dan kongsikan dengan orang lain secara percuma!
Di copy dr kuihkelantan.com
0 comments:
Post a Comment